Saturday 9 May 2020

Kubernetes storage 101

Secara amnya storage kat Kubernetes ada 2.

1. Ephemeral storage

Ephemeral storage merupakan storage default untuk container. Hayatnya sama dengan container. Jika container mati semua data dalam tu mati sekali. Untuk aplikasi yang perlu simpan config, log dan data, storage ini tidak sesuai. Hanya aplikasi yang tak kisah pasal storage yang boleh pakai storage ni.


2. Persistence Storage

Persistence storage adalah storage yang berasingan dengan container. Hayatnya tidak bergantung pada container. Jika container mati, ianya masih kekal. Jika container hidup balik, container tu boleh pakai balik storage tu.

Nak buat persistance storage nie ada banyak cara. Yang utama ada 2.


  1. PVC = Persistance Volume Claim. Ini merupakan abstarak untuk pod guna volume supaya pod tak perlu tahu back end storage macam mana. Back end storage boleh macam-macam seperti vShpere, portwork dan nfs. Kekurang PVC bergantung pada back end storage. Contohnya PVC yang back end storagenya vShpere pada tahun nie tak boleh nak share dengan banyak-banyak pod.
  2. NFS = Network file system. Ini sama macam mount NFS kat Linux. Boleh mount NFS dalam container. Kelebihannya ialah dia boleh share dengan banyak-banyak pod. Kekurangan ialah network latency. Tapi kalau data center network dah mantap apa ada hal :)

Sekian. Semoga bermanfaat :)


No comments:

Post a Comment

Tatacara klon pelayan di AWS lightsail

  Kadang-kala kita diminta untuk buat satu sistem baru untuk tujuan ujikaji atau percubaan fungsi baru. Jika di AWS lightsail kita boleh bua...